mandag 19. november 2012

Småpussel

Tenkte jeg skulle komme med et innlegg med litt småpussel som er hyggelig å gjøre nå før jul.
Hyggelige venninne gaver eller noe som er gøy å gjøre med barna i et juleverksted.

*
Først en lyslykt

Dette trenger du:
- 3 lags serviett med pent motiv
- Lamineringsmaskin 
- Stiftemaskin (med stifter)
- Et glass, evt syletøyglass


Slik gjør du:

Klipp ut servietten i den størrelsen du ønsker lykten skal være. Husk at du må ha to identiske serviett-utklipp, da det skal en på forsiden og en på baksiden.
Ta av den øverste delen av servietten, den som trykket er på. Laminer denne delen, og gjør så det samme med den andre delen.
Stift dem så sammen i sidene, og sett et glass med lys inni :)
På denne lykten har jeg valgt å dekorere sidene med blonde-tape, sånn at stiftene ikke syntes.

*

Jeg har laget mange forskjellige lykter, noen har jeg hullet i sidene isteden for å stifte, og tredd et silkebånd i mellom for så å knyte små sløyfer. 

Andre lykter har jeg laget runde, da har jeg tatt en liten serviett, del den i to på langs, og laminert. Festet med et bånd og satt rundt et glass.

Det er så gøy og raskt og lage disse lyktene. Billig er det også, og man kan variere masse.

Neste småpussel er å dekorere lys.


Fler av dere har sikkert sett lys som jeg har pyntet før.
Nå skal jeg fortelle dere hvor enkelt dette er.

Dette trenger du:

-Kubbe lys (ikke for smalt)
- Bilde (i papir), glansbile eller serviett
- Matpapir
- Strykejern

Slik gjør du det:

Finn det motivet du ønsker å feste på lyset.
Legg det på lyset der du ønsker å feste det, ta en bit matpapir og legg over. Hold papiret stramt rundt lyset, og begynn å stryke  på motivet. Varmen på jernet må man prøve seg frem på. Når man ser at motivet begynner og bli mørkt så har du smeltet det inn i lyset.

Disse lysene laget jeg av glansbilder jeg har kjøpt på Clas Ohlson. Engler passer hele året spør du meg :)

Håper dere fikk noen ideer til juleverksted, eller noe å pusle med på kveldstid.

Ha en flott mandag!


1 kommentar:

  1. Hurra! :) endelig fann eg ein perfekt idé til julegåveverkstad i bhg! :)) takk!! :D no skal det produserast vakre lykter i lange baner! ;)) kjempelurt!

    Du er så kreativ og flink :))

    klem Lina ♥

    SvarSlett