torsdag 4. september 2014

Kanelsnurrer med smak av norske epler

Da er jeg igjen med i en Buzzador kampanje, denne gangen tester jeg det mye steke og bake smøret fra Bremykt.

Jeg ønsket å gjøre en liten vri på den nok så tradisjonelle kanelsnurren. Så jeg har laget en kanelsnurr med rosiner og høstens epler.



Kanelsnurrer

6 små epler fra hagen
1 dl vann
1 ts vanilje essens
3ts kanel
200gr rosiner
3ss brunt sukker
200gr Bremykt steke og bake (romtemperert)
1 knivsodd salt
6dl melk
2dl sukker + 2ss til fyllet
1ts kardemomme
1kg hvetemel
2 poser tørrgjær
1 egg


Fremgangsmåte

- Skrell et eple og del i biter

- ha eplebitene, og vann i en kjele og kok til eple har blitt helt mykt

- mos eplebitene og tilsett 200gr rosiner, vanilje essens og 1ts kanel, la dette stå i ca 10min

- varm smør og melk til det holder 40 grader

- bland alt det tørre minus 2ss sukker, 1ss brunt sukker, rosiner, 2ts kanel og salt

- ha i melkeblandingen og rosinblandingen 

- visp egget og tilsett halve til røren (resten er til pensling)

- Hev deigen til dobbelt størrelse



Fyll

- 50gr smør røres sammen med 2ss sukker, 1ss brunt sukker, salt og 2ts kanel.

- skrell resten av eplene og del dem i små biter

Sammentetning

- kjevle ut deigen og smør på smørblandingen, strø over eplebiter og rosiner.

- rulle deigen sammen til en lang pølse å del opp i like deler, jeg fikk 28 deler.

- etterheve disse i 15min, pensle dem så med egg

- stekes i 8 til 15 min ( til dem er gyldene) midt i ovnen ved 225 grader


Det meste av ingrediensene jeg har brukt er økologiske, eplene er fra egen hage. Steke og bake smøret fra Bremykt smakte godt både i deigen og i fyllet, absolutt værdt å prøve nå i høst.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar