mandag 12. mai 2014

Hva, hvordan og hvorfor fra iherb

Det er sikkert flere som har lagt merke til at jeg bruker mange produkter som ikke er så veldig vanlig å finne i butikkhyllen her hjemme.

*

Mye kan du kjøpe på helsekosten, men det koster jo en formue.
I tillegg så er iherb en fin plass å sikre seg økologiske varianter til en god pris.

Generelt
Før jeg går inn på de forskjellige produktene, så vil jeg si litt om regler og hvordan det fungerer å bestille fra iherb.

*

Tollreglene i Norge sier at man ikke kan handle for mer enn 200kr uten å betale toll for varene. Derfor lønner det seg å ikke handle for mer enn 200kr. Du betaler kunn toll av verdien på produktene, ikke av frakten. Skal du ha mye anbefaler jeg deg å bestille i flere omganger. Det lønner seg også å ikke handle for mindre enn 200kr, da frakten koster litt.
*
Noen produkter er ulovlig i Norge, derfor kan det være at pakken din kan bli åpnet i tollen. Noen ganger så kan det faktisk hende at varen ikke dukker opp i det hele tatt. Derfor vil jeg ikke anbefale å bestille kosttilskudd på iherb (det er det jeg kjenner til at inneholder mest ulovlige stoffer). Men heller bruke Bigvits
*
Hva det koster i frakt varierer i forhold til hva du har bestilt, altså hva det veier. Eksagt vekt og pris på hva du handler finner du enkelt om du klikker deg inn på handlekurven din, der finner du også prisen i norske kroner om du ønkser det.
*
Hvor rask leveringen er avhenger litt av hva slags type frakt som blir valgt. Velger man den rimligste så kan man regne 10 dager, kanskje også litt lengre. Jeg pleier å velge den som leverer på 5 dager, men den koster litt mer.
*
Betaling på iherb gjør du enkelt med bankkort, den er en helt sikker måte å betale på.

Produktene

Jeg skal gå enkelt gjennom de produktene jeg bruker mest og er mest fornøyd med. Iherb er et hav av varer og muligheter så mye av moroa med iherb er å finne sine egne favoritter :)

Mel


Bob's Red Mill, Almond Meal 


Mandelmel, dette bruker jeg mest av alt i knekkebrød. Men også annen type baking er mandelmel ofte brukt. Mandelmel trekker ikke til seg væske godt, så det brukes gjærne sammen med en annen tørrvare som gjør akkurat dette. Oppbevares helst i fryseren.

Coconut Secret, Raw Coconut Flour

Kokosmel, dette er et mel som jeg ofte bruker til kaker og desserter. Dette produktet er et raw produkt i tillegg til at det er økologisk. Det gjør dette melet ekstra sunt og godt å bruke.
Kokosmel trekker godt til seg væske, så det kan gjerne brukes som gjevner i sauser ol. Men bindeevnen til kokosmel er dårlig, så om man baker med det kan det være lurt å tilsette et egg ekstra.

Protein Plus, Roasted All Natural Peanut Flour

Peanøttmel, dette er et mel som reagerer veldig likt som hvetemel. Det trekker godt til seg væske og bindeevnen er godt. Dette melet er supert å lage kaker og kjeks av. Det inneholder også masse proteiner, så et supert mel for deg som trener.




Proteinpulver


Chocolite Protein, Chocolate Fudge Brownie

Dette proteinpulveret bruker jeg i baking og desserter. Jeg er ikke veldig glad i proteinpulver generelt. Så det at jeg kan få det i meg på en annen måte enn å drikke det med vann er helt genialt. Dette pulveret er godt på smak, tåler høy varme og er lav på karbohydrater. Passer stort sett til de fleste dietter.

ChocoRite Protein, French Vanilla

Vaniljesmak på dette proteinpulveret, ellers så fungerer det på lik linje med Chocolate Fudge Brownie pulveret.


Smakstilsetninger

Certified Organic, Cocoa Powder

Dette er et kakaopulver jeg er veldig fornøyd med. Det er god smak på det, luftig å jobbe med og 100% økologisk. Kan brukes som helt vanlig kakao i bakst, i desserter og som varm sjokolade.


Bob's Red Mill, Toasted Carob Powder

Carob pulver er et pulver som ligner veldig på kakao. Det har samme konsistens, smaker ganske likt og ser veldig likt ut. Men sannheten er at carob pulver er sunnere enn kako. Derfor pleier jeg å ha 50/50 med Carob og kakao i mine bakeverk. Ellers kan det brukes til de samme tingene som kakao. Denne holder seg også best i fryseren.


Organic, Vanilla Extract

Dette er egentlig en helt vanlig vanlijeekstrakt. Men den inneholder alkohol for å bevare vaniljesmaken. Så denne bruker jeg kun til kaker eller desserter jeg skal varme opp. Den er også 100% økologisk og veldig god på smak.


Barer

Proteinbarer eller andre type barer kan til tider være redningen fra å skeie skikkelig ut midt i uken. Så disse har jeg alltid noen liggende av.

Atkins, Endulge, Chocolate Caramel Mousse Bar

Denne baren er en av mange favoritter fra Atkins, disse barene kjøper du i 5 pk på iherb og koster nesten det samme som det en bar gjør her hjemme i Norge. Atkins har mange smaker, så her er det bare å prøve seg frem til du finner din favoritt.


Quest Protein Bar, White Chocolate Raspberry

Quest barene har også blitt ganske så populære i det siste, og det ikke uten grunn. De er kjempe gode. Om man varmer dem litt i micro så smaker de som er lun kake, ellers så er de også veldig gode "rå". Jeg kan ikke si at jeg har sett disse bli solgt her hjemme, men jeg har funnet dem i bla. Sverige der det koster 100 for 4 men på iherb får du en 12 pk for 26 dollar. Så her er det mye penger å spare:)

Annet

Her går alt annet under, det som ikke trenger sin egen kategori.


Organic Chia Seed

Chia frø er jo superfrøet, 2 ss av dette inneholder jo like mye omega3 som et laksestykke. Bruksmulighetene er også veldig mange. Jeg bruker det i knekkebrødbakst, til å lage chiapudding og som erstatning for egg. Disse frøene er veldig dyre i Norge, så her sparer du mye penger på å kjøpe de fra iherb. De er også økologiske.


Nature's Way, Organic Coconut Oil

Kokos olje har jo blitt veldig populært å bruke. Og det er ikke uten grunn, med så mange flere helsebringende grunner, er det bare å legge bort margarinen i baking og steking. Denne kokosoljen er med smak, så jeg vil ikke anbefale å steke kjøtt eller egg i den om man ikke ønsker kokos smak på maten. Denne er super til baking, god på smak og enkel å jobbe med. Den er også 100% økologisk.


Sierra Bees, Organic Cocoa Butter Lip Balm

Siste produkt ut er denne herlige leppepomaden. Om du bare skal kjøpe noen små ting for å fylle opp handlekurven slik at du når 200kr, så vil jeg anbefale denne. Den kan en svak duft av kakao, gir myke lepper, den blir ikke tung og er litt blank så man kan fint bruke den som en erstattning for en enkel lipgloss. 100% økologisk er den også.

*

Jeg håper dere har fått noe nytte ut av dette innlegget. Det er sikkert mange ting ved iherb jeg har glemt å skrive om. Men jeg tror dere kommer enkelt igang med denne introduksjonen. Om det er noen dere lurer på så er det også mulighet for å spørre :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar