mandag 5. mai 2014

Rustikk middag med smak av sommer


Her er det mye du kan gjøre på forhånd om du vet at du har dårlig tid dagen det skal serveres.

Dagens middag består av:

Miniomeletter

Salat

Byggryn med marinerte appelsiner

Ristede frø

Ovnsstekte poteter

*

Omelettene

Disse laget jeg igår kveld.

-Smør et brett med muffinsformer/silikonformer.

- sett ovnen på 200grader

- fyll i det du ønsker av kjøtt og grønnsaker i formene. Jeg brukte skinke, tomat, Champion, gressløk og hvitløk.

- hell over eggeblanding, jeg brukte 5 egg, 5ss melk, salt og pepper.

- topp med litt ost.

-stekes i 10 min, midt i ovnen.



Byggryn med marinert appelsin

Denne kan også lages kvelden før, serveres kald.

Byggryn
Vann og salt til koking 
En appelsin(skrellet i biter)
6-8 blader mynte (hakket)
En liten bunt kruspersille (hakket)
1 ts balsamicoeddik
1ts honning
1 hvitløksbåt (hakket eller revet)
2-3ss vann

Salt og pepper

-Kok ønsket mengde byggryn

- bland alle de andre ingrediensene utenom appelsin og urtene,
Varm dette litt i micro eller i en kjele.

- ha i appelsin og urter

- la byggrynet bli kaldt, vend så inn de marinerte appelsinene med marinade.





Ristede frø


Jeg brukte linfrø, solsikkefrø og sesamfrø

- ha frø, en liten skje olje og bittelittegrann salt på et stekebrett.

- stekes i ovnen i 200 grader noen få minutter til dem er gyldene.

Salat


Lag en frisk og godt salat.

Tilsett gjerne frukt slik at den blir mer sommerlig.

Jeg brukte crispisalat, røde druer, tomat, reddikker og agurk.

Ovnsbakte poteter

Poteter
Søtpoteter
Salt og pepper
3ss Sitronsaft
2ss Olje

- kutt opp potetene

- ha i en ildfast form med olje, salt, pepper og sitron

- stekes i ovnene på 200 grader i ca 20 min.

Server!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar